FrågaFAMILJERÄTTAdoption18/08/2018

Adoption av vuxen.

Jag undrar om jag, 70 årig kvinna kan adoptera en vuxen man 37 år från Libien.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Adoption av vuxen.

När det gäller adoption av vuxen är denna rätt väldigt begränsad. Enligt 4 kap. 4§ Föräldrabalken så får man endast adoptera en vuxen människa (18 år eller äldre) om det finns särskilda skäl.

Syftet med adoption av vuxen är att stärka redan existerande familjeband. Om t.ex. ena biologiska föräldern inte inte är (juridiskt sett) vårdnadshavare enligt föräldrabalken ges här en möjlighet att bli detta. Samma gäller om en person, som inte är förälder, uppfostrat personen som barn och nu önskar bli dennes vårdnadshavare. Adoptionen ska som sagt mer bekräfta en redan existerande relation mellan den som önskar bli adopterad och den som önskar adoptera. Detta sammantaget ligger till grund för om särskilda skäl föreligger. Dock spelar även andra personliga förhållanden in.

I övrigt krävs:

-Personen som vill bli adopterads godkännande om denne är över 12 och inte förhindrad att ge sitt godkännande (4 kap. 7§ 1st föräldrabalken).

-Man har makes eller sambos godkännande om man lever i sådant förhållande (4 kap. 6§ föräldrabalken).

-Den som adoptera ska vara 18 år fyllda (4 kap. 5§ föräldrabalken).

-Ingen ersättning för adoptionen får utgå (4 kap. 10§ föräldrabalken).

Vänligen

Henrik BergRådgivare