FrågaFAMILJERÄTTAdoption13/09/2016

Adoption av vuxen

Jag är 19 år från Stockholm och har bott hos min vårdnadshavare sen barnsben, därför ser jag min "pappa" som min riktiga pappa. Vi har pratat lite om att han ska adoptera mig men vi flyttade upp det pga att jag kom in på universitet. Jag undrar ifall det finns några blanketter där jag kan fylla på? Och kan jag göra detta utan att han behöver skriva på eller är medveten om det?

Vill helst ge detta som en födelsedagspresent.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga till Lawline!

Bestämmelser som reglerar din frågeställning återfinns i Föräldrabalkens (FB) 4 kap. (se här)

För att din vårdnadshavare ska adoptera dig ska ni vända sig till tingsrätten där ni har er hemvist. Eftersom du är över 18 behöver inte rätten dina föräldrars samtycke, däremot kommer din biologiska far att få tillfälle att yttra sig i frågan. Vidare kommer rätten att pröva om det är lämpligt att adoptionen i fråga äger rum. För att adoptionen skall kunna godkännas av tingsrätten krävs att det inte sker av ekonomiska skäl, dvs. ingen betalning får äga rum.

Själva ansökan ska ni skicka som ett vanligt brev till tingsrätten, som ni båda skriver under. Ansökan ska innehålla namn, personnummer och anledning till varför adoptionen ska äga rum. Bådas personbevis ska bifogas i brevet, vilka kan beställas hos Skatteverket. Tingsrätten vill vidare ha kontaktuppgifter till din biologiska far om han är vid liv, eftersom även han skall höras, som jag nämnde ovan. Däremot kan han inte hindra adoptionen eftersom du är myndig.

Detta innebär att du ensam inte kan få en adoption att äga rum. Tingsrätten kräver även underskrift och dylikt från din vårdnadshavare.

Hoppas du är nöjd med svaret!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare