FrågaFAMILJERÄTTAdoption24/09/2023

Adoption av vuxen

min 29 åriga bonusson vill att jag adopterar honom pga han ser mig som sin mamma mer än hans biologiska mamma. Hur går man tillväga med detta?.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga är du nyfiken på hur du ska gå tillväga för att adoptera din bonus son, som också är vuxen?

För att besvara din fråga om adoption behöver jag gå igenom lite regler nedan om adoption i svensk rätt, så blir det enklare att förstå

svaret på din fråga.

Grundläggande om adoption

I svensk rätt regleras frågor om adoption i Föräldrabalken (1949:381), mer exakt i 4 kapitlet.

Inledningsvis vill jag börja med att nämna att barnets bästa alltid ska beaktas vid alla frågor om adoption, och detta framgår också i kapitlet (4 kapitlet 1 § Föräldrabalken). En bedömning om barnets bästa ska alltid göras ihop med en bedömning om lämplighet (4 kapitlet 2 § Föräldrabalken).

Vid adoption av någon som fyllt 18 år uppställs vissa specifika krav i lagens mening. Det får endast ske om det finns särskild anledning och om det i övrigt är lämpligt (4 kapitlet 4 § Föräldrabalken). Här bedöms även föräldrarnas inställning till en sådan adoption. Ytterligare något som tas i hänsyn i ett sådant fall är att den som ska bli adopterad har uppfostrats av den som vill adoptera hen, vilket kan vara exempel på en särskild anledning. Dock beaktas alltid varje enskilt fall och omständigheterna i den enskilda situationen enligt domstolen, vilket innebär att bedömningens utgångspunkt är utifrån situationen i ert fall.

Kom dock ihåg att det är höga krav på att en adoption av en vuxen ska godkännas, och att kraven är högre vid en vuxenadoption i jämförelse med en person som är under 18 år.

En ansökan om adoption görs hos tingsrätten. Hur bedömningen i ert fall kommer se ut kan jag dessvärre inte svara på eftersom det är olika i varje enskilt fall och bedömningen görs beroende på situationen. På Sveriges Domstolar kan du läsa mer om hur man går tillväga för att ansöka om adoption i Sverige, länk till hemsidan hittar du här

Hoppas detta gav dig vägledning och lite klarhet i frågan!

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare