FrågaFAMILJERÄTTAdoption30/08/2016

adoption av styvförälder

hej kommer min biologiska mamma förlora mig som dotter juridiskt om min styfar adopterar mig?

dom är skilda och jag är 21

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i föräldrabalken (FB).

Ja, din mamma kommer förlora dig som rättsligt barn om din styvfar adopterar dig vilket framgår av 4 kap. 8 § FB. Enda möjligheten för dig att bli adopterade av din styvfar utan att det rättsliga bandet samtidigt bryts till din mamma är om de två är gifta enligt 4 kap. 3 och 8 §§ FB. Eftersom så inte är fallet så är en adoption där du förblir din biologiska mammas rättsliga barn och samtidigt blir din styvfars rättsliga barn inte möjlig.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare