FrågaFAMILJERÄTTAdoption17/06/2015

Adoption av sambos barn

Hej! Jag har två barn från ett tidigare förhållande, sant ett barn tillsammans med min sambo. Vi har sedan flera år tillbaks ingen kontakt med de två äldstas biologiska far, och jag har även enskild vårdnad om dem. De kallar självmant min sambo för pappa. Får han adoptera dem utan att vi gifter oss? Vi bor i en villa vi köpt tillsammans, med ordnad ekonomi och ett tryggt och stabilt socialt nätverk runt omkring oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om adoption finns i kapitel 4 i Föräldrabalken (FB). Av FB 4:4 framgår att inga andra än makar får adoptera barn gemensamt.

Detta innebär att om din sambo adopterar barnen från ditt tidigare förhållande utan att ni är gifta så blir din sambo rent juridiskt ensam förälder till barnen, men det tror jag inte är er tanke.

För att din sambo ska kunna adoptera barnen från ditt tidigare förhållande så att ni blir föräldrar till barnen tillsammans så måste du och din sambo alltså gifta er med varandra.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer så är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare