FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/05/2017

Adoption av personer över 18 år

Jag och min bror förlorde våran pappa när vi var väldigt små, vi är idag 20, respektive 21 år gamla. Vi har växt upp med en man som vi båda anser som våran far. Han är dessvärre inte tillsammans med våran mor längre, men vårat umgänge är precis som far och son. Jag undrar om det är möjligt för honom att adoptera oss som sina egna barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i föräldrabalken (FB). Eftersom att du och din bror är över 18 år krävs det inget samtycke från din biologiska mor. Det räcker således att du och din bror samtycker till adoptionen. Detta stadgas i 4 kap 5a § FB.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare