FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/06/2018

Adoption av myndig person

Hej! Min sambo vill adoptera min dotter som ska fylla 18 år. Jag och hennes biologiska pappa har delad vårdnad, men de träffas inte alls längre. Jag och min sambo har varit tillsammans sedan min dotter var 2 år gammal och hon känner min sambo som hennes pappa. Hur kan jag gå vidare med adoption av myndig person?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Reglerna om adoption finns i föräldrabalken, förkortat FB.

Adoption
Adoption sker genom ansökan till tingsrätt. Ansökan ska skickas in till den tingsrätt på den ort där din sambo (som är adoptant) har sin hemvist (4 kap. 1 § FB och 4 kap. 9 § FB.) Om din sambo vill adoptera din dotter går ni alltså vidare genom att skicka in en ansökan till behörig domstol som fattar beslut i frågan.

Ansökan
I ansökan ska ni ange skälen till varför ni vill att adoptionen ska ske. Där kan ni förklara att din sambo varit med under hela uppväxten, att din dotter känner han som hennes pappa (att det föreligger en förälder-dotter-relation) och att dottern inte har kontakt med sin biologiska pappa. Det är också viktigt att framhålla att adoptionen inte sker av ekonomiska skäl. Ange i ansökningsbrevet att det rör adoption av myndig person. I ansökningsbrevet ska också din sambos och din dotters personuppgifter och personbevis från skatteverket finnas med.

Det domstolen gör är nämligen en prövning. Det rätten prövar är adoptionens lämplighet, utgångspunkten är att adoptionen ska vara till fördel för den som blir adopterad, dvs din dotter. Utöver detta krävs att sökanden (din sambo) har uppfostrat barnet, vill uppfostra det eller att det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen.
En ansökan om adoption kommer inte att gå igenom om den beror på ekonomiska skäl. Med detta menas att det inte får inte finnas några kostnader som har samband med adoptionen på så sätt att ersättning utgår/utlovas mellan dottern och sambon. (4 kap. 6 § FB.)

Att din dotter är myndig innebär att hennes samtycke krävs för att adoptionen ska kunna äga rum (4 kap. 5 § FB). Även om dottern är myndig ska dock kontakt- och personuppgifter till dotterns biologiska pappa finnas med i ansökan. Domstolen kommer höra hans åsikt (4 kap. 10 § FB). Men eftersom att din dotter är myndig kan hennes biologiska pappa inte stoppa adoptionen. En biologisk förälder anses dock berörd på ett sådant sätt att hen har rätt att yttra sig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare