FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/06/2019

Adoption av brorsdotter med hemvist utomlands

Jag heter x, jag är svensk medborgare och bor i Sverige sedan 1986. Jag är gift och har två vuxna barn som har flyttat ut.

Jag har en 16-årig brorsdotter, som bor i Mumbai, Indien

Min brorsdotter har gått i djup depression och talar knappt till någon annan. Hon är socialt avskuren och har inga vänner i sin ålder. Detta påverkar hennes studier illa. Hennes resultat från 10: e klass har varit katastrofalt och detta har krossat henne. Jag är rädd och orolig för att hon kanske tar ett drastiskt steg. Skälen till hennes psykiska förhållanden utifrån vad jag vet är följande:

1. Atmosfären hemma är väldigt spänd hela tiden för att hennes föräldrar år oftast oeniga och hon känner sig försummad.

2. Hon har två andra systrar och hon är mellan barnet. Det finns konstant kamp för resurser på grund av begränsad inkomst och en trång lägenhet med ett sovrum där också farföräldrar bor.

3. Familj är religiös och konservativ och samhälle är manligt dominerat, vilket sätter ytterligare tryck och begränsningar på henne.

Jag skulle vilja adoptera henne. Min man stöttar mitt beslut fullt ut.

Kan du ge mig juridisk rådgivning om hur man ska gå om att adoptera min brorsdotter.

Om det finns ett sätt framåt, skulle jag vilja boka ett möte för att förstå detaljerna om hur man går vidare i detta ärende. Tack på förhand.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser om din fråga hittar vi i Föräldrabalken (FB). Jag kommer utgå från den svenska lagen och därmed inte gå in på några regler i Mumbai då dessa är okända för mig.

Samtycke vid adoption
För att man ska ha rätt att adoptera någon som är över tolv år, men under 18, krävs det att barnet samtycker till adoptionen, 4 kap. 7 § FB. I undantagsfall kan man tillåta en adoption utan samtycke från barnet, men detta är enbart då barnet är förhindrat från att samtycka på grund av en psykisk sjukdom eller liknande.

Vidare krävs det även att vårdnadshavarna till din brorsdotter samtycker till adoptionen, 4 kap. 8 § FB. Även här finns det dock undantag som tillåter en adoption trots föräldrarnas motstånd om det är så att det föreligger synnerliga skäl. Är det så att din bror och hans fru inte samtycker till adoptionen skulle ni kunna hävda att det föreligger synnerliga skäl då de inte är kapabla att ta hand om din brorsdotter.

Tillvägagångssätt
Om ni ska ansöka om att adoptera din brorsdotter skickar ni in er ansökan till tingsrätten som tillhör den ort där ni bor. Egentligen ska ansökan skickas till barnets bostadsort, men eftersom hon inte bor i Sverige blir det istället er, 4 kap. 12 § FB. Eftersom din brorsdotter inte är svensk medborgare kommer ett yttrande från Migrationsverket att behöva hämtas av tingsrätten, 4 kap. 17 § FB. Ni kan även läsa mer om hur ni ska gå tillväga här.

Avslutning
Jag hoppas att du fick svar på din fråga och är det så att du behöver vidare hjälp är det bara att höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare