FrågaFAMILJERÄTTAdoption24/04/2017

Adoption av barnbarn.

Min kompis dotter är tung missbrukare, hon har en son som bor hos mormodern.. Pappan till sonen nyttjar även han droger.. Nu vill mormodern adoptera barnbarnet, vart kan hon vända sig? Det har vart många turer med LVM och sociala gällande dottern, inget händer och mormodern vill så klart skydda pojken från allt ont.

Tacksam för svar/vägledning

Mvh Yvonne Uvemo

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska försöka svara så gott jag kan!

Regler om adoption
Alla regler om adoption går att hitta i 4 kap. Föräldrabalken, du kan läsa det här. Reglerna är lite beroende på hur gammalt barnet i fråga är. Om ett barn är över 12 år så måste man ha barnets samtycke för att kunna genomföra en adoption, se 5 §. Vidare så krävs föräldrarnas samtycke för adoption för barn som inte fyllt 18, se 5a §. Kom också ihåg att man måste adoptera ihop med sin partner om man har någon. Tillstånd för adoption ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen, se 6 §.

Hur gör du?
Du kan ladda ner en blankett för adoption här: http://www.mfof.se/Documents/Blanketter/utrfo.pdf. Blanketten ska fyllas i och sedan skickas till tingsrätten. Om ni har andra frågor så rekommenderar jag er att höra av er till socialnämnden i er kommun, alternativt till myndigheten för föräldrarätt och föräldraskapsstöd. Tingsrätten gör sedan en prövning på vad som är det mest lämpliga för barnet.

Om de biologiska föräldrarna säger nej?
Om barnbarnets föräldrar säger nej till en adoption så går den tyvärr inte att genomföra. Den morföräldrarna kan göra då är att göra en orosanmälan till kommunens socialförvaltning. Socialförvaltningen startar sedan en utredning om huruvida barnet måste tvångsomhändertas. Om mormodern fortfarande då vill omhänderta barnbarnet så kommer de utreda om hon är en lämplig förälder.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare