FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/11/2014

Adoption av barnbarn

Min syster har gått bort, hon har en dotter på 1 år, pappan okänd. Min syster och systerdotter har bott hos mina föräldrar som är 54 och 60 år gamla. Har de möjlighet att adoptera sitt barnbarn?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Den som inte har fyllt arton år får ej adopteras utan vårdnadshavares samtycke. Eftersom din syster, som troligtvis hade ensam vårdnad om sin dotter, har gått bort ska rätten på ansökan av den andra föräldern eller på anmälan av socialnämnden anförtro vårdnaden åt den andra föräldern eller, om det är lämpligare, åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Eftersom fadern är okänd är det troligt att rätten anförtror vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare (om detta inte redan skett). Samtycke till adoptionen måste då inhämtas från särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet.

Rätten skall pröva om det är lämpligt att adoptionen äger rum. Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen. Det är troligt att dessa förutsättningar är uppfyllda i situationen som du beskriver.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare