FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/04/2018

Adoption av barn placerad i familjehem

Är familjehem till en tjej som varit placerad hos oss sedan BB. Hon är 1 1/2 år idag. Biomamman lider av allvarlig psykisk sjukdom och är ensam vårdnadshavare. Med i bilden finns en biopappa samt mormor som båda två har ansetts inte lämpliga att ta hand om barnet. Vi vet att efter tre år görs en övervägning om vårdöverflytt till oss men kan vi ansöka om adoption som läget är nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De huvudsakliga reglerna vid vad som gäller för adoption finns i föräldrabalkens fjärde kapitel. Där finns ett flertal förutsättningar för att adoption ska få ske. Bland annat ska adoptivföräldrarna vara gifta om de vill adoptera tillsammans (4 kap 4 § föräldrabalk). En huvudregel är också att adoptanten ska vara över 25 år (4 kap 1 § föräldrabalk).

Däremot finns inga regler eller hinder om när någon får ansöka om adoption. Som jag tolkar din fråga är det just möjlighet till ansökan som du vill ha svar på, inte hur man sedan bedömer själva adoptionsansökan.

Mitt svar på din fråga blir alltså att det inte finns något rättsligt hinder för att ni inte kan ansöka om adoption. Däremot kan det vara tveksamt om en sådan adoption skulle godtas, då ni har rollen som familjehem. Familjehem är ju främst till för att barnet i slutändan ska återförenas med sin biologiska familj. Vid en ansökan om adoption ska domstolen bland annat bedöma om det är lämpligt att en adoption ska få ske (4 kap 6 § föräldrabalk). Om ert syfte som familjehem främst är att ta hand om barnet till dess att hon kan återförenas med sin biologiska familj finns det risk för att domstolen inte tycker att det är lämpligt att ni får adoptera.

Hoppas detta gav svar på er fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare