FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/11/2018

Adoptera utan förälders samtycke?

Hej!

Jag har en dotter som är 14 år och jag har ensam vårdnad om henne sedan nu i höstas. Hon har ingen kontakt med sin biologiska pappa sedan flera år tillbaka och vill inte ha det heller.

Min fråga är om min sambo kan adoptera henne och att vi tillsammans blir vårdnadshavare utan behöva samtycke från den biologiska fadern? Min dotter står väldigt nära min sambo och ser honom som sin pappa.

Vi är inte gifta utan endast sambos.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i 4 kap. föräldrabalken (FB).

Vem får adoptera?

4 kap. FB har nyligen skrivits om och sedan bara några månader tillbaka har även sambor samma rätt att adoptera som gifta par. Din sambo får adoptera ditt barn, så länge han har ditt samtycke (4 kap. 6§ 2 st. FB).

Barnets samtycke till adoptionen

Den som fyllt 12 år får endast adopteras om hen samtycker till adoptionen. Innan samtycke lämnas ska hen också få information om innebörden av en adoption och vad det innebär att samtycka. (4 kap. 7§ FB)

Förälders samtycke till adoptionen

Ett barn får inte adopteras utan samtycke från förälder som är vårdnadshavare. (4 kap. 8§ FB) Men detta innebär också att samtycke från en förälder som inte är vårdnadshavare, inte behövs. (Se förarbete till lagändringen, prop. 2017/18:121)

Som huvudregel ska dock även förälder som inte är vårdnadshavare ges tillfälle att yttra sig inom en viss tid. (4 kap. 18§ FB)

Viktiga utgångspunkter när man fattar beslut om adoption

Vid alla frågor som rör adoption av ett barn ska barnets bästa ges störst vikt. (4 kap. 1§ FB) Barnet ska få information och ges möjlighet att framföra sina åsikter i frågor som rör adoptionen. När det gäller hur stor vikt man lägger vid barnets åsikter tar man hänsyn till barnets ålder och mognad. (4 kap 3§ FB)

Vad gäller i detta fallet?

Eftersom din sambo har ditt samtycke har han rätt att adoptera din dotter. Eftersom dottern är äldre än 12 år, får adoption bara ske med hennes samtycke. Utifrån din fråga utgår jag från att din dotter är positivt inställd till adoptionen och samtycker till den. Hennes biologiska pappa har rätt att yttra sig, men han har ingen vetorätt eftersom han inte är vårdnadshavare och det är möjligt att adoptera även utan hans samtycke.

Stor vikt läggs vid vad som är barnets bästa och med hänsyn till barnets ålder och mognad tar man hänsyn till barnets åsikter. Eftersom din dotter är 14 år är det troligt att man åtminstone delvis lyssnar på vad hon vill. Omständigheter såsom till exempel att din dotter - så som jag tolkar din fråga - bor hos dig och din sambo, att hon inte har haft någon kontakt med sin biologiska pappa på flera år och att hon ser din sambo som sin pappa, kan få betydelse.

Vad händer i praktiken?

En ansökan om adoption görs av den som vill adoptera (din sambo). (4 kap. 11§ FB) Ansökan lämnas in till tingsrätten på den ort där den man vill adoptera (din dotter) har sin hemvist. (4 kap. 12§ FB) Sedan kommer ansökan handläggas av tingsrätten och socialnämnden kommer få i uppdrag att utse någon till att genomföra en adoptionsutredning. (4 kap. 14§ FB) Dotterns biologiska pappa kommer ges tillfälle att yttra sig inom en viss tid. (4 kap. 18§ FB)

När en sambo har adopterat den andre sambons barn, ska den som adopterats ses som sambornas gemensamma barn. (4 kap. 21§ FB) Från den tidpunkt då adoptionsbeslutet får laga kraft, står barnet under vårdnad av båda samborna. (4 kap 22§ FB)

Sammanfattningsvis

Din sambo har rätt att adoptera din dotter och utifrån vad du har angett i din fråga, är det troligt att ansökan kommer gå igenom. Du och din sambo kommer då båda ses som dotterns föräldrar och vårdnadshavare.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare