FrågaFAMILJERÄTTAdoption17/06/2014

Adoptera sambons barn?

Hej. Jag måste bara få fråga en sak inom adoption av styvbarn.

Jag blev gravid 2011 med min före detta sambo som jag levde med i tre års tid innan graviditeten. Vi gick ifrån varandra september 2010 men firade nyåret tillsammans och därav blev jag då gravid. Vi beslutade att behålla barnet och att vi skulle fostra det på olika håll eftersom vi hade gått ifrån varandra. Men när jag gick in i 6 månaden av graviditeten så ville han inte längre ha något barn och hade hittat sig en ny tjej. Så min nuvarande sambo har funnits med sedan jag var i nionde månaden av graviditeten och min son som föddes i Oktober 11 ser honom som sin pappa. Hans biologiska pappa vill inte träffa honom och han vill inte bli kallad för pappa heller utan han tycker att det är min nuvarande sambo som är pappan.

Vi är inte gifta men vi är förlovade och jag vet att folk har sagt till mig att man måste vara gifta om det ska gå att adoptera styvbarnet. Men i detta fallet känner jag mig kluven för att jag tycker det borde vara till min sons bästa att få bli adopterad utav min sambo som faktiskt är han pappa förutom att han inte är den biologiska.

Skulle det gå att min sambo adopterar min son eller måste vi gifta oss för att kunna få det att gå igenom? Jag är till hundra procent säker på att biologiska pappan skulle skriva över sonen då han inte vill vara delaktig alls.

Jag är jätte tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

I dagsläget är det inte tillåtet för sambor att adoptera barn gemensamt. För att få adoptera gemensamt krävs att parterna är gifta enligt Föräldrabalken 4 kap 3-4 §§, https://lagen.nu/1949:381#K4P3S1.

Om din sambo skulle adoptera din son skulle det resultera i att ditt eget föräldraskap till sonen juridiskt skulle släckas ut, vilket så klart inte är eftersträvansvärt. Detta på grund av att ni inte får adoptera gemensamt.

Det finns dock en statlig utredning, SOU 2009:61, som föreslår att sambor ska få adoptera gemensamt. Denna utredning har dock inte ännu lett till någon lagstiftning.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare