FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/12/2018

Adoptera person som fått utvisningsbeslut

Hejsan vi undrar om adoption, vi vet att det är svårt. V i har en kille från Afghanistan som bor oss hos, han har fått avvisning, kan man adoptera honom vi ville detta innan besked kom men advokaten tyckte inte. Han har bott hos oss ett år, men han känns som våran egen och vi skulle göra allt i min makt för honom pricis som för våra andra barn, och de skickar vi inte till kriget så kan inte se att våran kille skulle åka. Hälsningar R

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i 4 kap. Föräldrabalken.

Det framgår inte av frågan om killen ni önskar adoptera är under 18 år och därmed att betrakta som barn i lagens mening, eller om han har fyllt 18 år och det istället är frågan om en vuxenadoption. I båda fallen tillämpas samma regler, Föräldrabalkens 4:e kapitel, men jag kommer att redogöra för båda fallen separat.

Från och med 1 september 2018 träder nya adoptionsregler i kraft, och mitt svar nedan är baserat på den nya lagstiftningen.

Adoption utav barn

För att en adoption ska beviljas av rätten, måste adoptionen bedömas vara lämplig (4 kap. 2 §). Syftet med att adoptera är ju att skapa ett personligt förhållande mellan sökanden och adoptivbarnet, i det här fallet mellan er och pojken, som ska motsvara ett sådant förhållande som finns mellan föräldrar och barn (se rättsfallet NJA 1986 s. 604). En adoption bedöms inte vara lämplig, om det huvudsakliga syftet med adoptionen är att möjliggöra eller underlätta att barnet får uppehållstillstånd i Sverige. Jag förstår givetvis att ni tycker om pojken och vill att han ska stanna hos er på grund av relationen ni byggt upp och inte enbart för att kringgå reglerna om uppehållstillstånd, men eftersom pojken har fått avslag på sin asylansökan är det ännu viktigare att verkligen kunna styrka att de andra kraven är uppfyllda, dvs att adoptionen är det bästa för barnet, att ni är lämpliga adoptivföräldrar osv.

Barnets bästa ska ges störst vikt vid alla frågor som rör adoption av ett barn (4 kap. 1 §). Detta innebär mer eller mindre att ex. föräldrarnas intresse inte ska sättas före barnets bästa. Huvudregeln är att föräldrarna måste samtycka till adoptionen, men det finns undantag, exempelvis då föräldrarna befinner sig på okänd ort (4 kap. 8 §). Om barnet själv har fyllt 12 år, behöver han också samtycka till adoptionen (4 kap. 7 §).

Även barnets behov utav adoption ska särskilt tas hänsyn till. Bedömningen tar sikte på behovet av ny förälder, eller två nya föräldrar. Ett barn kan anses ha behov av adoption om barnets föräldrar är avlidna, eller om det inte är känt vart de befinner sig. En adoption förutsätter normalt sett att den personliga relationen mellan barnet och föräldern inte är sådan att en fortsatt kontakt kommer att ha karaktären av ett föräldraskap.

I den gamla lagstiftningen (innan 1/9 2018), skulle specifika krav uppfyllas som inte framgår av den nya lagstiftningen. Dessa var bland annat att man ska ha "uppfostrat barnet", eller att man har som "avsikt att uppfostra barnet". Dessa framgår inte i den nya regleringen, men det är inte helt orimligt att rätten i sin lämplighetsbedömning ändå kommer att bedöma lämpligheten i ljuset av dessa krav. Bland annat kan barnets ålder komma att vägas in i denna bedömning; om barnet exempelvis är 17 år gammalt och ni bara haft honom hos er i ett år, så har ni ju inte bidragit till hans uppfostran i någon större omfattning. Är barnet istället 10 år gammalt bedömer man troligtvis att det finns ett större behov av adoption, än i fall då barnet snart blir myndigt.

Adoption utav vuxna

I regel förutsätts också att adoptanten är under 18 år gammal. Det går inte att sticka under stolen med att vuxenadoptioner är betydligt svårare att till än adoptioner utav barn. Det har dock hänt att man har beviljat adoption av vuxna från utlandet, men i de fallen har det funnits starka relationer mellan adoptivföräldrarna och adoptivbarnet, men det är sammanfattningsvis väldigt svårt att få en adoption av en vuxen asylsökande person beviljad.

För att adoptera en vuxen ska det finnas "särskild anledning" till adoption. Här tar man hänsyn till det personliga förhållanden mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera, samt om adoptionen i övrigt är lämplig (4 kap. 4 §).

För att det ska finnas särskild anledning till adoption, är det inte tillräckligt att det råder exempelvis nära släktskap mellan sökanden och den som ska adopteras, eller att man har en god relation. Det krävs att det klart framgår att det finns anledning att genom adoption befästa ett personligt förhållande, ett förhållande som liknar det som föreligger mellan föräldrar och barn. Även här poängteras att adoption utav vuxna inte bedöms vara lämplig, om syftet är att kringgå andra lagregler, exempelvis Utlänningslagens asyllagstiftning.

Vid bedömningen av om det finns en särskild anledning till att adoptera en vuxen, ska man särskilt beakta om den sökande har uppfostrat barnet. De situationer som kan falla inom ramen för denna bestämmelse är exempelvis när styvföräldrar bott tillsammans med och uppfostrat sina makars barn - denna regel underlättar då en adoption för dessa styvföräldrar. Eftersom killen har varit hos er under ett år, som i fråga om uppfostran är en väldigt kort tid, skulle detta vara till er nackdel i bedömningen att ni inte har uppfostrat honom. Ni har inte heller något nära släktskap med honom, vilket också tas i beaktande. Bedömningen ska dock alltid göras med hänsyn till omständigheterna i det individuella fallet, vilket gör att adoption inte per automatik blir helt omöjligt bara för att dessa krav inte uppfylls.

Sammanfattning och rådgivning

Sammanfattningsvis är adoptionsfrågor väldigt individuella när det kommer till bedömningen och i och med de nya reglerna på adoptionsrättens område, har man gett domstolen ännu mer frihet att bedöma varje fall individuellt. Utifrån omständigheterna som du uppgett i din fråga, bedömer jag dock att det tyvärr kan vara svårt för er att få till en adoption om det gäller en vuxen (med hänsyn till utvisningen), men att det kan finnas chans till beviljad adoption om killen är ett barn och inte ett särskilt gammalt sådant.

Jag föreslår att ni diskuterar frågan med det offentliga ombudet eller den advokat som killen har haft som ombud under asylprocessen. Ombudet är mest insatt i frågan och har stor kunskap inom asylrätten och är därför bäst lämpad att hjälpa er i fallet. Ni kan även vända er till en familjerättslig jurist för rådgivning.

Jag önskar er stort lycka till!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare