FrågaFAMILJERÄTTAdoption02/12/2016

Adoptera någons adoptivbarn?

Jag var gift en gång och den mannen jag träffade adopterade min dotter.

Sen skildes vi 2012 och jag träffade då min blivande fästman, min dotters pappa som adopterade henne strunta i henne helt och hållet, han har en ny familj, där hans nya flickvän inte vill att han har våran dotter.

Ja och min blivande man ska gifta oss nästa år, nu är min fråga, han ÄLSKAR henne som sin dotter och vill gärna adoptera henne, min dotter har med funderat på det, kan han göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 4 kap 3 § FB får en make adoptera ensam om det sker med samtycke från den andre maken och det rör dennes barn. Det är alltså tillåtet för din blivande man att adoptera din dotter. Om han adopterar innan ni gift er blir istället 4 kap 1 § FB tillämplig men även denna ger en rätt till adoption för din blivande make.

Som huvudregel krävs barnets samtycke om denne är över 12 år enligt 4 kap 5 § FB. Om din dotter är över 18 år behöver man inte inhämta föräldrarnas/adoptivföräldrarnas samtycke för adoptionen (4 kap 5 a § FB). Man behöver heller inte inhämta samtycke om föräldern inte har vårdnad om barnet. Däremot ska rätten höra vad föräldrarna, även om det gäller adoptivföräldrar, anser om saken. Rätten ska vidare bedöma om det är lämpligt att adoptionen äger rum enligt 4 kap 6 § FB. Adoptionen ska bland annat vara till fördel för barnet.

Svaret på din fråga beror alltså på hur gammal din dotter är. Är hon över 12 krävs hennes samtycke. Är hon under 18 år krävs samtycke från din exmake som är hennes adoptivpappa OM han fortfarande har vårdnaden över henne. Oavsett vad ska din exmake höras i rätten, trots att hans uttryckliga samtycke eventuellt inte krävs. Sammanfattningsvis kan man säga att det är fullt möjligt för din blivande make att adoptera din dotter, trots att hon adopterats en gång tidigare.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare