FrågaFAMILJERÄTTAdoption11/10/2016

Adoptera myndig person

Kan man adoptera en myndigt persona 18 år gammal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om adoption går att finna i Föräldrabalkens 4 kapitel.

Ja, det går att adoptera en myndig person men man behöver personens samtycke (4 kap 5 §). Det går till så att man skickar in en adoptivansökan till den tingsrätten som är belägen där den som ska adoptera har sin hemvist (om det ej finns så ska det skickas till Stockholms tingsrätt) 4 kap 9 §. Till ansökan ska också ett papper på den myndiges samtycke bifogas. Ansökningsavgift (900 kr) tillkommer. Personbevis för den som ska adoptera och den som ska adopteras ska också bifogas och bör ej vara äldre än tre månader. Ansökan ska motiveras.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen att komma in med en ny fråga till oss på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare