FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/08/2016

Adoptera gemensamt som sambor

När man vill adoptera en vuxen person och är ett sambopar ska man ansöka gemensamt eller var för sig? När vi ansökte gemensamt till tingsrätten fick vi ett avslag.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om adoption finns i 4 kap. föräldrabalken (FB) som du finner här.

Sammanboende som inte är gifta med varandra kan inte adoptera gemensamt. Det gäller för alla former av sammanboende, det vill säga även ett par som är sambor enligt sambolagen (4 kap. 4 § FB). Detta innebär att sambor helt och hållet hindras från att adoptera. Vill på grund därav bara den ena sambon adoptera får domstolen bedöma om en sådan adoption kan anses lämplig. Ensamstående men inte sambor tillåts alltså att adoptera i dagsläget (4 kap. 1 § FB).

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Johan WaldebrinkRådgivare