FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/10/2013

Adoptera en före detta makes barn

Hej. Jag har en fråga om adoption i vuxen ålder. Min före detta man vill adoptera min son så att han ska ha samma rättigheter som hans syskon vid hans bortgång, tex arvsrätt. Men nu undrar jag kommer det att påverka min sons arvsrätt av/till mej? Han är min son och det vill han fortfarande vara men han tycker också att det vore trevligt att bli adopterad lagligt av den man som har funnits där med oss sedan han var någon månad gammal. Vi gifte oss när han var 5 månader. Vi fick sedan 4 gemensamma barn. Han har aldrig sett skillnad på barnen. Men han och jag vill vara säker på att jag fortfarande är hans mor i lagens mening. Min före detta är amerikan till nationalitet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt svensk rätt kan endast makar adoptera tillsammans, och en adoption innebär att banden med de biologiska föräldrarna klipps av helt. Det är därför, som du verkar misstänka, så att om din före detta make adopterar din son så är du inte längre ”lagligen” hans förälder och han förlorar sin legala arvsrätt efter dig. Jag kan förstå att detta verkar vara en märklig ordning, och det utreds just nu om reglerna bör ändras och bl.a. ta bort kravet på giftermål (eller registrerat partnerskap) för att adoption ska vara möjlig. Än så länge har dock ingen lagändring skett.

Däremot kan din före detta man genom testamente ordna så att din son får lika stor del av arvet efter honom som era övriga gemensamma barn.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare