FrågaARKIVÖvrigt17/03/2010

Definitioner

Hej! Jag har två frågor till er, den första frågan är vilka två huvudtyper som man "brukar" dela in tvister i? Samt även vilka tre olika metoder man kan utgå ifrån då det gäller att försöka fastställa "gällande rätt"?

Lawline svarar

Hej! En vanlig uppdelning är tvistemål/brottmål. När det gäller tre olika metoder man kan utgå ifrån för att försöka fastställa gällande rätt är jag inte säker på hur du menar, men gällande rätt definieras av lagtexten, förarbetena och praxis.
Saga WolgersRådgivare