Ersättning på grund av brott, utan fällande dom

Polisanmält två våldtäkter som begicks 2001 och 2004, har precis börjat bearbeta det som hänt och därför inte polisanmält förrän nu. Polisen lade naturligtvis ner undersökning då brotten begick för så längesen. Frågan är, finns det någon möjlighet att ansöka om skadestånd så här långt efteråt?? var ej medlem i facket eller hade hemförsäkring då skadan inträffade. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, i Sverige har man möjlighet att ansöka om brottsskadeersättning om man har blivit utsatt för brott. Det motsvarar skadestånd i samband med brott men det är staten som betalar det och brottsoffret måste ansöka om ersättning. Eftersom du inte hade någon försäkring vid tillfället för brotten kan du göra en ansökan till Brottsoffermyndigheten. Dock är brotten begångna för flera år sedan vilket kan göra det hela svårare. Ansökan kan enbart göras under en begränsad tid och i ditt fall måste det göras inom två år efter det att förundersökningen lades ner hos polisen. Det finns ett undantag från denna preskriptionsregel och det innebär att fastän du egentligen ansöker för sent så kan du ändå få brottsskadeersättning. Dock ska det finnas "särskilda skäl". Exempel på särskilda skäl som har godtagits är en femtonårig pojke som blivit rånad och förundersökningen lades ned. I det fallet togs frågan om brottsskadeersättning upp eftersom pojken inte själv kunnat råda över situationen. Så om du var ung när du blev utsatt för dessa våldtäkter så kan du ändå få din fråga prövad. Avslutningsvis vill jag rekommendera dig att ta kontakt med Brottsoffersmyndigheten för att få hjälp att ansöka om brottsskadeersättning. Här finns en länk till deras hemsida med instruktioner hur du ska göra en ansökan om brottsskadeersättning (http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=2265) Lycka till med din ansökan! Med vänlig hälsning Mikael Söderman
Mikael SödermanRådgivare