Skada på gods i ens besittning

Hej! Ett paket har levererats till min arbetsplats. Jag kontrollerade inte fraktsedeln utan signerade den bara utan anmärkning. Nu har det visat sig att paketet skulle till ett annat företag, vars namn stod på fraktsedeln. Tyvärr blev paketet skadat när vi hade hand om det. Kan vi bli skadeståndsskyldiga för skadorna eller kan vi hävda att det är transportören som levererat fel som är skyldig att ersätta skadorna?

Lawline svarar

Hej, ni blir ansvarig för de skador som uppstår när paketet är hos er. Eftersom det är ni som har skadat paketet måste ni betala ersättning till dem som skulle ha paketet. Det är klart att ni får ersätta de verkliga mottagarna för värdet av innehållet i paketet, men ni kan även bli skyldiga att betala ersättning om den verkliga mottagaren har till exempel inkomstbortfall eller stopp i produktionen på grund av att ni förstörde paketet. Tillämpliga lagrum: 2 kap 1 § och 5 kap 7 § Skadeståndslagen (se https://lagen.nu/1972:207) Med vänlig hälsning
Mikael SödermanRådgivare