FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/02/2010

Fördelar/nackdelar med enkelt bolag

Hej. Har en i bolagsverket oregistrerad enskild firma! Om två personer till vill ingå i den verksamheten med var sin enskild firma kan det då vara lämpligt att ha verksamheten som ett enkelt bolag? Om ok innebär det i såfall att alla inkomster och utgifter redovisas i bokföring och deklaration till 1/3 var? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Att bilda ett enkelt bolag är en av flera möjliga samarbetsformer (aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag ) och för att avgöra om den är lämplig bör ni utgå från förutsättningarna i den verksamhet ni planerar att driva tillsammans. Finns tillräckligt kapital? Är riskerna med verksamheten stora? Hur långsiktigt och omfattande är samarbetet? Vad innebär det om en bolagsman skiljer sig eller dör? Ska det vara lätt att ta in nya bolagsmän? osv… Det enkla bolaget är billigt att starta upp eftersom allt som krävs är att ni är överens om att bedriva en verksamhet tillsammans. Den kostar i princip ingenting att bilda eftersom bolaget inte behöver registreras. Vidare finns det ett stort utrymme för er att själva bestämma formen för ert samarbete i ett bolagsavtal. Nackdelar med det enkla bolaget som samarbetsform är att det enkla bolaget inte är en egen juridisk person och därför inte kan vara ägare till de tillgångar som används i verksamheten eller ansvara för skulder och andra förpliktelser. Tillgångarna i verksamheten kommer därför att ägas av er bolagsmän enskilt eller tillsammans och det är också ni som är ansvariga för bolagets åtaganden. Att ni går in i verksamheten med era enskilda firmor förändrar inte ansvarssituationen eftersom en enskild firma i princip bara är ett namn under vilket en näringsidkare bedriver verksamhet. Ur ett ansvarsperspektiv kan emellertid en fördel med det enkla bolaget vara att bara den bolagsman som ingått ett avtal med tredjeman (ex. leverantörer och kunder) kan göras ekonomiskt ansvarig för åtagandet. Ni behöver således inte vara oroliga att någon annan bolagsmans snedsteg skall medföra ansvar för övriga bolagsmän. Sammanfattningsvis lämpar sig det enkla bolaget om ni snabbt och billigt vill komma igång med ett samarbete. Ju större omfattning er verksamhet har desto större anledning har ni att söka andra samarbetsformer. Men det finns ingenting som hindrar er från att inledningsvis pröva på ett samarbete i form av ett enkelt bolag för att senare bilda en annan bolagsform tillsammans. Det kan poängteras att det enkla bolaget är relativt okänt som samarbetsform och om ni är i behov av kapital i verksamheten kan ni räkna med att mötas av en viss tveksamhet från långivare när ni förklarar att ni driver ett enskilt bolag. Vill ni ha möjlighet att byta medlemmar och kanske sälja er del i verksamheten i framtiden är inte heller ett enkelt bolag inte att föredra. Angående redovisningen är mina kunskaper i redovisning tyvärr allt för begränsade för att ge ett tillförlitligt svar. Däremot är det enkla bolaget som sagt ingen juridisk person och därför inte bokföringsskyldigt, vilket däremot ni som bolagsmän är och därför skall ni deklarera för er del av resultatet i verksamheten. Lycka till,
Elias HimselRådgivare