Borgen och regressrätt

Hej, En undran: Jag gick i borgen för en nära släkting för ca 20 sedan, och fick ta på mig skulden då han inte kunde betala.Tyvärr har jag bara skuldebrevet kvar, inte kvittot på att jag själv betalat skulden.Jag har påmint personen i alla år men aldrig fått någon kvittens på detta.Min man kan vittna om detta.Hur ser mina möjligheter ut att kräva in skulden i dag?

Lawline svarar

Hej, Att gå i borgen brukar lite skämtsamt kallas för att gå i sorgen och det är klart att det i många fall går problemfritt och är en oerhört snäll gärning men ofta så blir det tvistigheter som i ditt fall. Lagreglerna om borgen är gamla och återfinns i handelsbalkens 10 kapitel, se https://lagen.nu/1736:0123_2#K10. Vad jag förstår så är det din regressrätt mot din nära släkting du undrar över och inte din betalnings giltighet mot borgenären. Skulle det röra din betalnings giltighet så innehar du såvitt jag förstår skuldebrevet som väl bör visa att skulden är betald. I alla fall visar det att något ytterligare anspråk inte finns. För att istället övergå till regressrätten så innehas en sådan fordran av en borgensman mot en gäldenär (din släkting) då man betalt skulden. För att kräva in skulden så borde även här ditt innehavande av skuldebrevet visa på att betalning har skett. Även fast borgenären du betalat till inte har velat utfärda någon kvittens kan du väl kanske ligga på han/hon mer eller om gäldenären (din släkting) inte vill betala försöka inhämta ett yttrande från (ringa till) borgenären du betalat till när du söker upp gäldenären. Att gäldenären inte själv har betalt skulden borde väl även tala för att han förstår att du har gjort det. Jag har i svaret bortsett från eventuella regler om preskription. Detta eftersom det inte frågas efter samt eftersom jag inte ved vad för typ av huvudfordran det är fråga om samt att jag inte vet något om eventuella preskriptionsavbrott. I alla fall så tror jag att dina möjligheter att få tillbaka dina pengar är stor. Du innehar ju skuldebrevet som brukar vara ett kvitto man får då man betalat om inte borgenären har kvar det i sin besittning. Skulle din släkting inte ge med sig så kan man ju väcka talan i domstol om frågan. I och med både din man och borgenären som vittne borde du ha goda bevismöjligheter i en eventuell tvist. Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare