Minderårigs bristande rättshandlingsförmåga.

hej hur fungerar det om en minderårig har sålt något till en annan minderårig kan föräldern upphäva detta avtal då?

Lawline svarar

Hej, en förutsättning för att ingå avtal är att parterna har rättshandlingsförmåga, vilket helt enkelt betyder att man kan företa en rättshandling med bindande verkan. Den som är under 18 år har som huvudregel inte rättshandlingsförmåga och har därför inte rätt att själv förfoga över sin egendom eller ingå avtal, vilket framgår av 9 kap 1§ Föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381#K9P1S1. Ett avtal ingånget av en minderårig är således ogiltigt och prestationerna ska återgå, se 9 kap 7§ Föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381#K9P7S1. Förmyndaren kan dock ratihabera avtalet, vilket innebär att man godkänner avtalet i efterhand. Det finns några undantag från huvudregeln, för det första får den som fyllt 16 år bestämma själv över egendom som han/hon förvärvat genom eget arbete. För det andra har underårig med eget hushåll rätt att företa sådana rättshandlingar som hör till det dagliga hushållet. För det tredje får underårig som driver egen rörelse företa sådan rättshandlingar som faller inom rörelsens område. Som förälder behöver man alltså inte upphäva avtalet, då det är ogiltigt, under förutsättning att ingen av undantagsreglerna är tillämpliga. Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare