fullmakt

Min fråga är om jag inte ska se arvskifteshanlingar innan jag skickar en fullmakt till en annan person som ska godkänna den? MVH

Lawline svarar

Hej, Om du utfärdar en fullmakt som ger någon behörighet att godkänna arvskifteshandlingarna medför det att denna person (fullmäktigen) genom att godkänna handlingarna binder dig. Om du utfärdar en fullmakt är det därför viktigt att fullmäktigen är någon du känner förtroende för och som är kapabel att tillvarata dina intressen. Om du i efterhand skulle konstatera att du själv aldrig hade godkänt arvskiftet är dina möjligheter att ”ta tillbaka” fullmäktigens godkännande nämligen starkt begränsade. Sammanfattningsvis behöver du inte ha sett arvskifteshandlingarna innan du utfärdar en fullmakt som ger någon möjlighet att godkänna dem å dina vägnar, men eftersom fullmäktigen genom sitt godkännande binder dig är det förstås alltid tryggare att själv granska arvskifteshandlingarna själv först. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare