FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/01/2010

Bolagsorganens kompetens

Hej. Jag undrar om en styrelse i ett aktiebolag kan besluta om att förvärva ett dotterbolag utan bolagsstämman? Har de befogenhet att själva besluta om detta?

Lawline svarar

Hej, när man talar om de olika bolagsorganen i ett aktiebolag och deras respektive kompetens är det viktigt att skilja mellan förvaltning och verkställighet. Förvaltningen rör de interna besluten inom bolaget medan verkställigheten rör de åtgärder som blir bindande mot tredje man. Bolagsstämman, vilken är aktiebolagets högsta förvaltningsorgan, är ett renodlat förvaltningsorgan. Stämman fattar beslut i de viktigaste ärendena men kan inte verkställa några beslut. Stämman exklusiv kompetens innefattar ändring av bolagsordning, val av styrelse, vinstutdelning, ökning/minskning av aktiekapitalet. Stämman har även en så kallad restkompetens som rör beslut av spektakulär betydelse för bolaget och har en nära anknytning till stämmans exklusiva kompetens. Det ska röra sig om beslut som med hänsyn till bolaget ses som en verksamhetsomdanande nysatsning, till exempel att sälja ut hela bolagets inkråm vilket i praktiken innebär att verksamheten inte kan fortsätta. Styrelsen är ett blandat förvaltnings- & verkställighetsorgan, vilket innebär att styrelsen har en förvaltningsrätt av bolagets tillgångar men också en skyldighet att arbete för att bolaget går med vinst enligt de förutsättningar som ställs upp i lagen samt bolagsordningen. Styrelsens verkställighetsmakt framgår av 8 kap 35§ Aktiebolagslagen, https://lagen.nu/2005:551#K8P35S1, där det framgår att det är styrelsen som tecknar bolagets firma och företräder bolaget utåt. Huvuddragen i styrelsens förvaltningsmakt framgår av 8 kap 4§ Aktiebolagslagen, https://lagen.nu/2005:551#K8P4S1, och i den ingår bland annat ekonomisk styrning, strategisk planering och intern kontroll av bolaget. Vad sedan gäller din fråga så är det styrelsen som ansvarar för huvuddelen av bolagets investeringar, dels inköp av maskiner, byggnader och värdepapper men även förvärv/försäljning av andelar i dotter- & intressebolag. Men som jag ovan nämnt gäller detta bara under förutsättningen att inte investeringen är av sådan betydelse, med hänsyn till bolagets ställning eller rörelseinriktning, att investeringen i praktiken omskapar bolaget till något helt annat än det tidigare varit. I de flesta fall har alltså styrelsen behörighet att själv besluta om förvärv av ett dotterbolag. Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare