Särkullebarns arvsrätt

Min man och jag har inga gemensamma barn, däremot har jag en dotter sedan tidigare. Kommer hon att ärva honom eller bör vi skriva testamente?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! När man som du är gift tillämpas reglerna i ärvdabalkens (ÄB) 3 kap, se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 här. I 3 kap 1 § framgår som huvudregel att arvet ska tillfalla efterlevande make/maka. I ditt fall kan två situationer uppstå: 1. Du avlider före din man. Då din dotter inte är barn till din man är hon ett så kallat särkullebarn. Detta medför att hon, om hon vill, har rätt att få ut sin arvslott direkt efter din död. Hon kan också välja att vänta tills din mans bortgång. Om hon väljer att ta ut arvet efter dig direkt så har hon rätt till hela din kvarlåtenskap, (arvslotten) med ett undantag. Det finns en basbeloppsregel i svensk arvsrätt som medför att din efterlevande make, tillsammans med den egendom som han fick genom bodelningen, har rätt att få ut motsvarande 4 basbelopp (ett basbelopp är för närvarande runt 42000 kr). Om detta gör att hon inte kan få ut hela sin arvslott direkt så har hon rätt att få ut resten av denna när din make går bort, hennes arvsanspråk kvarstår alltså. 2. Din man avlider före dig. Jag utgår ifrån att din man inte har några egna barn. Du får då ärva hela din mans kvarlåtenskap eftersom du är efterlevande maka och det inte finns några bröstarvingar till honom. Om han har föräldrar, syskon eller halvsyskon (eller avkomlingar till dessa) i livet - det vill säga arvsberättigade i andra arvsklassen - så ärver du hans egendom med fri förfoganderätt. När du sedan går bort ärver din dotter den delen av tillgångarna som är dina medan delen som härstammade från din make går till ovanstående personer. Om ingen i andra arvsklassen lever så ärver du din mans egendom med full äganderätt och vid din bortgång går då all egendom som finns kvar i arv till din dotter. Du behöver alltså inte skriva något testamente för att ovanstående ska aktualiseras! Om ni däremot vill att din mans tillgångar vid hans bortgång ska gå till din dotter istället för till hans släktingar (om dessa lever) så får han skriva ett testamente om detta. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare