Avtal om köp mellan omyndiga personer

Hej, Jag undrar om det finns någon åldergräns för olika avtal? T ex muntliga avtal inom ett köp? Min 17 årige kusin sålde sin moped till en fjortonåring, men ångrar sig nu. Vad har han, eller båda sidorna för rättigheter?

Lawline svarar

Hejsan, Tack för Din fråga! Inledningsvis kan konstateras att det krävs s.k. rättshandlingsbehörighet för att kunna sluta avtal. För fysiska personer uppnås denna först vid myndighetsåldern, vilken i Sverige är 18 år (9:1 Föräldrabalken). Innan denna ålder kan inte den fysiska personen ekonomiskt råda över sin egendom eller ådra sig skulder eller andra förpliktelser. Undantag finns dock för egendom som underårig förvärvat genom eget arbete efter det han fyllt 16 år (9:3 Föräldrabalken). Här det dock fråga om två omyndiga parter, varav den ena är 14 år, varför samtycke från förmyndare krävs för att ett bindande avtal av detta slag ska kunna uppstå. Sammanfattningsvis är alltså ett avtal som ingåtts av dessa omyndiga personer utan förmyndares godkännande inte bindande. Följden av detta är att de utväxlade prestationerna ska återgå, dvs. att mopeden och köpesumman återlämnas till vardera part (9:7 Föräldrabalken). Med vänlig hälsning,
Andreas MalmbergRådgivare