Dödsbodelägares rättigheter vid bouppteckning

Som bröstarvinge utgör du dödsbodelägare. Detta svar fick jag av er i en tidigare fråga. Nu är det så att tre månader har gått och jag har inte blivigt kallad eller hört något från någon som bör ha hand om min faders dödsbo. Var kan jag vända mig för att få reda på vem som håller i detta. Kan det vara tingsrätten i min kommun? Tack för en bra tjänst.

Lawline svarar

Hej, En bouppteckning skall upprättas inom tre månader från dödsfallet, ärvdabalken (ÄB) 20:1, men ska lämnas till skatteverket för registrering senast en månad efter upprättandet, ÄB 20:8. Det är alltså skatteverket som ska se till att en bouppteckning förrättas, ÄB 20:9. Det finns en situation när bouppteckning inte behöver ske och det är när tillgångarna inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet. Denna situation regleras i ÄB 20:8a, men kan inte tillämpas om tillgångarna omfattar fast egendom. Vidare kan skatteverket förlänga tiden för bouppteckningen enligt ÄB 20:1. Alla delägare ska kallas till en bouppteckning. Detta framgår av ÄB 20:2. Det kan dock vara värt att nämna att du inte är dödsbodelägare om din mor fortfarande är i livet och var gift med din far vid hans bortgång eftersom din mor ärver före dig och du har då endast rätt till ett efterarv. Detta regleras i 3 kap. ÄB. Dock ska du fortfarande kallas till bouppteckningssammanträdet på grund av efterarvsrätten enligt ÄB 20:2. I bouppteckningen ska bland annat antecknas vilka som varit på förrättningen samt bevis för att icke närvarande delägare har kallats, ÄB 20:3. Har någonting blivit fel, t.ex. att du som dödsbodelägare inte kallats, kan en tilläggsbouppteckning göras vilket ska ske inom en månad från bouppteckningen, ÄB 20:10. Skatteverket torde alltså kunna ge dig vissa svar. Du kan, som dödsbodelägare, begära att tingsrätten utser en boutredningsman som då ser till att allt går rätt till. Boutredningsman regleras i 19 kap. ÄB. Ärvdabalkens 20 kap. hittar du här, https://lagen.nu/1958:637#K20P1S1 Vänliga hälsningar
Alexandra AlmRådgivare