Tid och plats för bouppteckning

vi är fem syskon vars mor gick bort för ett halvår sen. vi har inte varit överens om var bouppteckningen skall äga rum. min fråga är skall inte alla fem vara eniga om tid, dag och plats? i detta fall så blev det på ett avlägsen plats från mors brf låg, som inte jag och min syster var överens med dom andra tre.

Lawline svarar

Enligt Ärvdabalken 20 kap. 2 § (se https://lagen.nu/1958:637#K20) är tid och plats för bouppteckning en fråga för den eller de dödsbodelägare som har dödsboets egendom i sin vård, boutredningsman eller testamentsexekutor. 1 § stadgar dock en yttersta tidsgräns på tre månader från dödsfallet. Att ha egendom i sin vård syftar egentligen endast på att bevara den till dess den egentliga förvaltningen kan ta vid. Är inte boutredningsman förordnad och saknas testamentsexekutor är det allstå helt upp till de dödsbodelägare som har egendom tillhörig boet i sin vård att avgöra var bouppteckningen ska ske (emellan dessa torde dock majoritetsbeslut gälla). Alla fem syskon är dödsbodelägare enligt Ärvdabalken 18 kap. 1 §, men som sagt är det inte det som avgör hur beslutet angående bouppteckningen ska fattas. Av din fråga framgår det inte huruvida ni har gemensam vård av egendomen eller om den, kanske på grund av geografiska betingelser, står under någon enskilds vård. Detta är enligt ovan det avgörande för hur din fråga slutligen ska besvaras. Mvh
Oscar RydénRådgivare