FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/01/2010

Studieskuld tas med i bodelning?

Hej! Jag och min man har bestämt oss för att separera, under vårt 15-åriga äktenskap har jag studerat och tagit studielån, pengar som har täckt kostnader för hushållet, barnomsorg etc. undrar nu om dessa skulder ska ingå vid en bodelning? Tack på förhand.

Lawline svarar

Huvudregeln är att studieskulder ska tas med i bodelningen som en skuld och avräknas från den gemensamma egendomen men det kan ha betydelse om studielånen togs före samboendet och skulderna inte står i proportion till boet i övrigt. Generellt ska de dock tas med och därutöver gäller bara de vanliga jämkningsreglerna som du hittar https://lagen.nu/1987:230#K12P1S1.

Med vänlig hälsning,

Anton StrandbergRådgivare