Ändring av utbetalning av pensionsförsäkring

Har man rätt att ändra villkoren för en pensionsförsäkring. tecknade en livsvarig försäkring 1983 att börja utbetalas vid 65 års ålder. Vill ändra till att den skall utbetalas under 10 år med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej. Huruvida Du har rätt att ändra villkoren för utbetalning av en pensionsförsäkring beror på försäkringsvillkoren. Vanligtvis kan försäkringstagaren ändra utbetalningstiden, även efter det att utbetalningen inletts, men det regleras i försäkringsvillkoren. Det finns ingen sådan lagstadgad rätt för en försäkringstagare.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare