Solidariskt ansvar för skadestånd

Jag o min man har blivit dömda att betala ett skadestånd på 21000 kr solidariskt. Min har överklagat sin dom o jag har accepterat min. Nu söker kronofogden skadeståndet av mig. Vad händer om min man bli friad från skadestånd. Ska jag ändå betala 21000 kr.

Lawline svarar

Hej,

Ett solidariskt skadeståndsansvar innebär att antingen du eller din man kan krävas på hela skulden, alltså behöver inte fordringsägaren kräva halva skadeståndet av din man och halva av dig. Man ansvarar så att säga "en för alla och alla för en" för skulden.

Om din man överklagar den dom som grundar skadeståndsanspråket kan anspråket mycket riktigt inte riktas mot honom förrän frågan slutgiltigt har avgjorts. Däremot kan fordringsägaren rikta hela sitt anspråk mot dig innan dess om du har accepterat ditt ansvar för skulden. Om man inte finner din man skadeståndsansvarig i överprövningen kommer du stå som ensam gäldenär i förhållande till fordringsägaren. Om man däremot finner din man solidariskt ansvarig för skulden även i den här instansen, har du en regressrätt gentemot din man om du betalar hela skulden. Med regressrätt menas att du kan vända dig med anspråk på att få tillbaka hans del av skulden från honom.

Hälsningar

Natalie LindgrenRådgivare