Dödsbodelägare

Den avlidne efterlämnar en syster och två syskonbarn. Är systern ensamt eller både systern och syskonbarnen dödsbodelägare?

Lawline svarar

Hej,

Dödsbodelägare är den som har rätt till andel i dödsboet. Rätten kan komma på grund av lag eller testamente. I ditt exempel är enbart systern dödsbodelägare då syskonbarnen inte ärver efter den avlidne.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare