Ersättning av hyresvärd för reparerad diskmaskin

Hyr en del av en villa. Köket är utrustat med diskmasin som slutade fungera. Efter ca en månad utan åtgärd från hyresvärden anlitade jag en reparatör som löste problemet, en glasbit i pumpen. Vet ej om glasbiten kommer från mig eller tidigare hyresgöst. Har jag rätt att kröva ersättning för kostnaden, ca 1000 kr?

Lawline svarar

Din trasiga diskmaskin betecknas som en skada i lägenheten (även din hyrda villa benämns lägenhet).
Vem av dig och hyresvärden som är skyldig att betala för reparationen beror på hur skadan har uppkommit, dvs. vad som ligger bakom glasbiten i diskmaskinspumpen.

Utgångspunkten är att hyresgästen är ersättningsskyldig för sådana skador som denne förorsakat antingen med avsikt eller genom vårdslöshet, men däremot inte för sådant som beror på en olyckshändelse.
Skulle glasbiten inte komma från dig utan en tidigare hyresgäst är du givetvis inte ersättningsskyldig. Har du precis flyttat in kan det tala för att glasbiten fanns sedan tidigare, och det är i så fall hyresvärden som ska visa att skada uppstått under din hyresperiod.
Kommer glasbiten från dig, får man se om du iakttagit tillräcklig försiktighet när du använt diskmaskinen för att avgöra om grunden är vårdslöshet eller en olyckshändelse. Om du tex. ställt in alldeles för sköra glas som sedan gått sönder kan det tala för viss grad av oaktsamhet, men jag tycker det låter mer som om olyckshändelsefallet är aktuellt här.

Din hyresvärd är i så fall skyldig att reparera diskmaskinen (”avhjälpa bristen”) enligt 11 § och 16 § Hyreslagen (förkortas HL, se https://lagen.nu/1970:994#K12P11S1).
Om så inte sker inom skälig tid från det att du påtalat felet för honom har du som hyresgäst rätt att själv låta utföra det och sedan kräva hyresvärden på kostnaden (11 § 1 p HL).
Viktigt är dock att du både kan:
1. bevisa att felet förelåg (tex. intyg från din reparatör), och
2. att du gett hyresvärden en rimlig tidsperiod att avhjälpa felet innan du själv vidtagit åtgärder (antingen att du sänt underrättelsen till hyresvärden i rekommenderat brev, eller på annat sätt kan visa att han faktiskt tagit del av meddelandet vid en viss tidpunkt).

Om din hyresvärd under den månad du nämner inte har antytt att reparation är på gång, har du av allt att döma haft rätt att göra som du gjort och kan således kräva honom på kostnaden såvida den är branschenlig för en sådan reparation (vilket 1000 kr verkar vara).

Om han inte skulle vilja gå med på någon ersättning, finns möjligheten att dra av 1000 kr på din nästa hyra. Viktigt är dock att du samtidigt sätter in (”deponerar”) samma belopp hos länsstyrelsen, enligt 21 § Hyreslagen (se https://lagen.nu/1970:994#K12P21S1).
Om inte hyresvärden inom tre månader antingen har kommit överens med dig om saken, eller väckt talan vid domstol, får du tillbaka pengarna plus ränta.
Om du däremot inte deponerar beloppet riskerar du att hyresvärden kan säga upp dig som hyresgäst (enligt 42 § 1 punkten Hyreslagen och 46 § 1-2 punkten Hyreslagen, se https://lagen.nu/1970:994#K12P42S1) så deponeringen är av stor betydelse.

Med Vänlig Hälsning

Carl-Henrik BrännbergRådgivare