Fel i bostadsrätt

Hej Har köpt min första lgh. Upptäckte att toalettstolen är sönder, fläktlampan sönder(el-system fel för det går inte att åtgärda genom att byta lampa) samt att översta låset till ytterdörren inte går att lösa. Vem bör betala för detta. MVH

Lawline svarar

Hej,

Vid köp av bostadsrätt är köplagen tillämplig, se https://lagen.nu/1990:931#R20. Enligt 20 § köplagen kan inte en köpare göra gällande fel om dessa bort upptäckts vid besiktningen. Undersökningsplikten är omfattande och det är därför väldigt viktigt att man undersöker bostadsrätten noga innan köpet. Som privatperson kan det dock vara svårt att göra en tillräckligt noggrann besiktning själv, varför det kan vara en bra idé att anlita en besiktningsman. De fel som du upptäckt är enligt min bedömning av den art som du borde ha upptäckt vid en noggrannare besiktning och du kan således inte få ersättning av säljaren för dessa.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare