rimlig uppsägningstid

Jag har varit anställd på mitt arbete i drygt 10 år.

Pga min sjukdom (epilepsi pga hjärntumör) så har min sjukfrånvaro varit ganska hög och nu har jag, min chef, företagsläkaren och försäkringskassan kommit fram till att denna arbetsplats inte längre fungerar för mig (sitter i kassan på ett byggvaruhus).

Nu har min chef kommit med förslaget att jag säger upp mig själv så betalar han ut lön till mig i 6 månader.

Min fråga till dig är om detta är ett rimligt förslag eller har jag möjlighet/rätt att kräva mer? Pratade med en god vän ang. detta och hon sa att 6 månaders lön var på tok för lite när jag varit anställd så pass länge!?

Vore oerhört tacksam för lite tips och råd ifrån er!

Lawline svarar

Hej

vi anställning som är längre än tio år så har du vid uppsägning rätt till 6 månaders uppsägningstid. det följer av lagen om anställningsskydd (LAS) 11§

11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av

* - två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,

* - tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,

* - fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,

* - fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och

* - sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

Det verkar som du kan se ovan som att din arbetsgivare har gett ett erbjudande som motsvarar vad din uppsägningstid hade varit i vanliga fall med en så lång uppsägning som din.

Huruvida det i den konkreta situationen som du befinner dig i är rimligt beror på en mängd andra orsaker. Generellt kan din arbetsgivaren endast i undantagsfall ha rätt att säga upp dig på grund av sjukdom. Först och främst är din arbetsgivare skyldig att svara för att dina behov av rehabilitering klarläggs samt att åtgärder för en effektiv rehabilitering snarast vidtas, se 22 kap 3 § lagen om allmän försäkring.

Det verkar dock som att det kravet är utrett.

Jag tycker att erbjudandet verkar vara acceptabelt men om du är osäker så bör du kontakta en jurist.

lycka till!

Med vänliga hälsningar

Klas EklundRådgivare