FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/09/2009

Överklagande av Skatteverkets beslut

Hur överklagar man ett skattebeslut? Jag har efter en revision blivit upptaxerad både i mitt AB samt privat. Finns det någon särskild formalia att tänka på?

Lawline svarar

Hej, Ett beslut fattat av Skatteverket utgör myndighetsutövning och de beslut som förvaltningsmyndigheter fattar kan överklagas hos länsrätten (22 § förvaltningslagen se https://lagen.nu/1986:223#R18). Formkravet för överklagandet är att det måste vara skriftligt (23 § FL). Du överklagar däremot inte direkt till länsrätten utan du skickar ditt överklagande till Skatteverket. Det finns blanketter för överklagande att hämta hem från Skatteverkets hemsida. Lycka till! Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare