FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/10/2009

Värdering av bo vid äktenskapsskillnad

Skiljmässa uttagen i början maj. Min hustru flyttar mitten maj. Mitt (100%) hus värderas i juli. Bodelningsmöte hos advokat 24/9. Fråga: Vilken tidpukt för husets värde gäller? (Det har skett en liten prisuppgång under sommaren)

Lawline svarar

Hej! Några lagregler beträffande denna fråga finns inte. Numera är det dock klart att dagen då boet är utrett ska läggas till grund för värderingen. Närmare bestämt inte då ni ansöker om skillsmässa utan så nära bodelningen som möjligt. I ditt fall vet jag inte då boet blev utrett, men då boet blev utrett ska läggas till grund för husets värde. Tänk på att när man pratar fastighet så brukar försäljningsvärdet gälla som riktpunkt för värdering. Med vänlig hälsning,
Anton StrandbergRådgivare