FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/07/2006

Lön för nattarbete

Hejsan! Har funderingar kring arbetsrätt: Har en arbetsgivare verkligen rätt att betala samma timmlön för arbete dag som natt? Tack på förhand! MVH/Jenny.

Lawline svarar

Hej Jenny, Frågor om lön regleras i första hand i det personliga anställningsavtalet. Om ersättning för nattarbete och andra obekväma arbetstider inte finns reglerat där bör du kontrollera om din arbetsgivare är ansluten till något kollektivavtal. I de allra flesta fall finns det bestämmelser om OB-tillägg i kollektivavtal vilka brukar vara ca 15 % mellan 18-21 och ca 30 % mellan 21-06. Detta varierar naturligtvis på vilket kollektivavtal man tittar i. Kollektivavtalets villkor i denna fråga gäller även om du faktiskt inte är medlem i fackförbundet. Om din arbetsgivare däremot inte är ansluten till något kollektivavtal har denne alltså rätt att inte utbetala något särskilt OB-tillägg. Med vänlig hälsning
David LilloRådgivare