FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/12/2009

Kan jag begära att min exmake flyttar?

Hej!

Jag undrar om jag kan under pågående skilsmässa begära att min snart ex-man ska flytta ut från min lägenhet?

Jag skaffade lägenheten långt före äktenskapet och står själv för hyreskontraktet.

Lawline svarar

Hej!

Om ni inte avtalat om någonting annat genom ett äktenskapsförord är utgångspunkten att er lägenhet är giftorättsgods (det framgår av Äktenskapsbalken 7 kap 1§, som du kan läsa https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1). Detta innebär att den går till bodelningen. Det är sedan under bodelningen möjligt att du får lägenheten om du anses behöva den bäst, med stöd av 11 kap 8§ samma lag. Det är dock ingen garanti och jag har svårt att finna något juridiskt stöd för att be din exmake flytta ut under skilsmässan.

Jag tror att vad du tänker på när du skriver att lägenheten skaffades långt innan äktenskapet är de annorlunda bestämmelserna i sambolagen. Hade ni istället varit sambo hade lägenheten troligtvis tillfallit dig eftersom den inte införskaffats för gemensamt bruk. Som gifta är den dock som sagt giftorättsgods om den inte gjorts till enskild egendom.

Vänligen

Joel DahlquistRådgivare