Överklagan av försäkringsbeslut

För drygt 2 år sedan fick min farfar diagnosen Alzheimers. Inte lång tid efter det fick han gå i förtidspension och för att sedan få sitt körkort indraget vid ett läkarbesök. Efter det fick han ett datum som han senaste skulle ha skickat in sitt körkort, och vid försening skulle polisen komma och hämta det. Tyvärr skickades inte körkortet iväg och polisen har heller inte kommit och hämtat det.

I alla fall för en tid sedan letade min Farfar upp min Farmors bilnycklar i hennes byxor och begav sig ut med bilen. Han var då med i en bilolycka, då han kört in i en stillastående bil och orsakat allvarliga skador på båda fordonen, dock skadades inga personer.

Inte nog med detta nu kommer inte min Farfar ihåg någonting gällande olyckan eller bilkörningen.

Försäkringsbolaget vill inte ha någonting med saken att göra och lägger över allt på min farmor då de hävdar att hon borde ha gömt nycklarna bättre, vilket medför att hon då får betala 80 000 eller mer i reparationskostnader för bilarna.

Min farfar har ju fått veta att han inte får köra bil av sin doktor men vem vet vad han tänkte på när han satte sig i bilen och körde iväg. Min farmor gör ju så klart så gott hon kan i och med allt men får ändå ta hela smällen själv. Vi är alla otroligt glada att inget hände men undrar ändå så klart om det finns något sätt att ta upp kampen med försäkringsbolaget och få hjälp med reparationskostnaderna.

Lawline svarar

Det är svårt att uttala sig utan att veta hur försäkringsvillkoren ser ut men jag kan försöka ge ett lite mer generellt svar. För att din farmor ska bli skadeståndsskyldig gentemot ägaren av den skadade bilen måste hennes agerande ha varit vårdslöst. Jag skulle inte säga att hon i detta fall varit vårdslös. Däremot kan din farfars agerande ha varit vårdslöst. Vad som talar emot att han skulle anses ha agerat vårdslöst är hans sjukdom, då vårdslöshetsbedömningen görs utifrån hans personliga förmåga att handla på det sätt som en hypotetisk ”idealperson” hade agerat. Viktigt är dock att hålla isär din farmors och farfars ansvar. Så det är möjligt att varken din farmor eller farfar är ersättningsskyldiga gentemot den andra bilägaren.

Vad gäller försäkringsbolagets invändning om att din farmor borde ha gömt nycklarna bättre så tycker jag personligen att det låter lite långsökt. Det finns flera möjligheter att ta strid mot försäkringsbolaget. Många försäkringsbolag har en skadeprövningsnämnd eller kundombudsman som kan pröva ärenden. Om detta inte skulle fungera kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (se www.arn.se) vilket är kostnadsfritt eller till allmän domstol.

Du kan även vända dig till Konsumenternas försäkringsbyrå för hjälp med t ex tolkningen av dina försäkringsvillkor, se www.konsumenternasforsakringsbyra.se.

Lyckas till!

Rådgivare