FrågaARKIVÖvrigt22/07/2009

Servering av alkohol

Hej, Vi är en ideell förening som har planerat en sluten tillställning för våra medlemmar samt stödmedlemmar. Vi undrar nu vad som gäller angående servering av alkohol. Kan det vara så att vi inte kommer att behöva serveringstillstånd (alkohollagen kap.6)? Vi kommer att ta inträde för att täcka utgifter för lokal o.s.v, samt ha försäljning av alkohol och mat. Vi kommer även att låta utvalda medlemmar ansvara för ordning, försäljning, garderob m.m. Har vi rätt att ersätta dem? All vinst utöver dessa ersättningar skulle isf tillfalla föreningen för framtida verksamhet. Tacksamma för alla råd och svar.

Lawline svarar

Hej, Enligt 6 kap. 1 § Alkohollagen är huvudregeln att det krävs serveringstillstånd vid servering av alkohol, se https://lagen.nu/1994:1738 Serveringstillstånd krävs dock inte för enstaka helt privata arrangemang där serveringen av alkohol bedrivs till självkostnadspris, priset får alltså inte ligga högre än inköpspriset. Vidare ska serveringen ske till i förväg bestämda deltagare och arrangemanget får inte anordnas i lokaler där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller lättdrycker. Arrangemanget får inte heller innebära annan kostnad för deltagarna än inköp av dryckerna. Då ni tänkt ta inträde och andra avgifter betyder det att ni inte får sälja alkohol utan tillstånd. Med vänliga hälsningar
Andreas VinqvistRådgivare