FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/07/2009

Äktenskapsförord och bodelning

Min man och jag ska bli särbos, alltså inte skilja oss, jag ska bo kvar i villan, han köper en egen. Hur ska vi gå tillväga för att det ska bli bra när jag tar över villan och löser ut honom? Vilka lagar styr? Finns det några kontrakt eller uträkningar så man kan göra det själv eller måste man anlita en jurist?

Lawline svarar

Att ni kommer att bli särbos får inga omedelbara rättsliga konsekvenser. Endast vid en bodelning efter äktenskapsskillnad då ert gemensamma giftorättsgods delas upp, kan ett legalt anspråk uppstå mot dig om exempelvis du vill behålla villan och köpa ut din make. Om ni har klart för er att och hur ni vill dela upp den gemensamma egendomen er emellan, kan ni redan nu upprätta ett äktenskapsförord. Äktenskapsförordet är alltså ett avtal där ni har möjlighet att frångå den uppdelning av giftorättsgodset som en bodelning innebär. Vid upprättandet av ett äktenskapsförord bör ni ta hjälp av juridisk expertis. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare