Bouppteckning, var när hur?

Vad ingår i en bouppteckning ? Hur, när och av vem utförs den ?

Jag som frågar är sambo och har ett testamente som ger oss var och en fri förfoganderätt efter den andres bortgång.

Lawline svarar

Hej!

Enligt 18 kap 1 § Ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637#K18P1S1) så är huvudregeln att dödsbodelägarna svarar för förvaltningen av boet under boets utredning. Dödsbodelägare är efterlevande make eller sambo, arvingar och testamentstagare. Vidare stadgas i 21 kap Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K20P1S1) när och hur bodelning ska ske. I 21 kap 1 § stadgas att bouppteckning ska förrättas senast tre månader efter dödsfallet. 21 kap 2 § stadgar att dödsbodelägare ska utse tid och plats för bodelning och utse två personer som ska förätta denna. Vidare stadgas i 2 § vilka som ska kallas till bodelningen. I 21 kap 3 – 5 §§ finns formalia som ska anges i bouppteckningen. Inom en mådad efter att bouppteckningen är upprättad ska en bestyrkt kopia sändas in till Skatteverket, 21 kap 8 §.

Vänligen

Bo OlssonRådgivare