FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/07/2009

Fråga om att skydda egendom vid arv

Hej! Jag jag ska gift mig om ett tag... Min framtida man har barn sedan tidigare .Och vi har ett gemensamt tillsammans. Våra saker är mestadels mina inkl huset och en massa antika saker. Om jag dör som gift , vad händer? Jag vill att min man ska kunna bo kvar i huset tills han dör. Men att allt sedan ska tillfalla vårat Gemensamma barn. Jag vill helt enkelt INTE ge det som är mitt till, hans barn. Hur löser jag detta? MVH Therese

Lawline svarar

Hej! Om du skulle avlida som gift så är det din man som ärver dig. När han sen avlider kommer era gemensamma barn ärva den delen av kvarlåtenskapen som var din. Din makes barn sedan tidigare kommer inte ärva något av den delen som räknas som din, utan bara av det som är hans. När ni gifter er blir egendomen du har eran gemensamma, så om du vill se till att hans barn inte får något av det du anser ditt rekommenderar jag att ni skriver äktenskapsförord där ni klargör vad som inte ska ingå som giftorättsgods, utan ska förbli din respektive hans egen egendom. Då kommer den inte ingå i en bodelning vid arvsskifte eller äktenskapsskillnad. Med vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare