FrågaFAMILJERÄTTAdoption02/11/2009

Adoption av sambons son

Jag har ensam vårdnad om min son och hans biologiska pappa har varit väldigt oengagerad i hans liv. Sen en tid tillbaks så har jag en sambo som min son kallar för pappa och min sambo har verkligen tagit sig an \"pappa-rollen\". Jag undrar om det går att han adopterar min son så att han och jag får delad vårdnad om honom?

Lawline svarar

Hej,

Om du och din sambo gifter er, får han rätt att adoptera din son, enligt Föräldrabalken 4:3, under förutsättning att din sambo är minst 18 år gammal, enligt Föräldrabalken 4:1. Eftersom du har ensam vårdnad, krävs inte den biologiske faderns samtycke, enligt Föräldrabalken 4:5a. Däremot kommer han att ges möjlighet att yttra sig angående adoptionen, enligt Föräldrabalken 10:10.

Tingsrätten där ni bor avgör adoptionsärenden, enligt Föräldrabalken 4:9. Domstolen kommer att göra en lämplighetsbedömning utifrån vad som är bäst för din son, relationen mellan din son och din sambo samt din sons uppfattning, enligt Föräldrabalken 4:6. Om din son är över 12 år, krävs hans samtycke som huvudregel, enligt Föräldrabalken 4:5. Föräldrabalken hittar du http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19490381.htm.

Kontakta kommunen där ni bor för mer information om hur ni ska gå tillväga för att lämna in en adoptionsansökan. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Linn Ahlvik BörjessonRådgivare