FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/07/2009

Ansökan om bodelningsförrättare

HUr ansöker jag om bodelning och vad bör finnas med i ansökan? Jag och min ex-sambo är inte överrens och han har sålt lägenheten och tänker flytta utomlands, vad kan jag göra??

Lawline svarar

Hej, Då ni inte kommer överens om hur era tillgångar ska fördelas, kan ni ansöka hos tingsrätten om en bodelningsförrättare. Ansökan om bodelningsförrättare måste inkomma inom ett år från samboförhållandets upphörande och bör innehålla uppgift om parterna samt de omständigheter som ligger till grund för ansökan. Förslag på bodelningsförrättare (oftast en advokat) kan också vara med i ansökan. Bodelningsförrättaren fattar sedan beslut om vad som ska ingå i bodelningen, hur saker ska värderas och hur de ska fördelas mellan er. Kostnaden för bodelningsförrättaren står ni för själva. Ett exempel på mall om ansökan om bodelningsförrättare hittar du här http://office.microsoft.com/sv-se/templates/TC102002701053.aspx?CategoryID=CT101481321053 Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare