Indrivning av fordran

Har en lånefordran (löpande skuldebrev) på 60-årig svensk medborgare som sedan 20 år bor i USA. Han vägrar nu ens ta emot en uppsägning av lånet. Att lagsöka i USA är inget alternativ pga av kostnaderna. Han har dock intjänad pensionsrätt i Sverige (både allmän pension och fribrev avseende tjänstepension). Dessutom kommer inom något år arv efter föräldrar i Finland. Vad kan göras för att få betalt för min fordran?

Lawline svarar

Hej!

Du får vända dig till Kronofogdemyndigheten som kan hjälpa dig att driva in din fordran. Om din motpart påstår att fordran inte finns, kan du gå till domstol och föra en fastställelse talan att denne är skyldig att betala dig. Kronofogdemyndigheten kommer ev. kunna ta av den intjänade pensionen.

Mvh

Frida HenkowRådgivare