FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/05/2009

Anmäla för misshandel?

Hej om en person blir slagen en gång över mun och kind med öppen näve och inte får något som hellst märke i ansiktet. Kan personen då anmäla den som slagit honom/henne för misshandel?

Lawline svarar

Hej Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel enligt 3 kap 5§ Brottsbalken. Det krävs alltså inte att slaget ska lämna några märken för att man ska kunna anmäla någon för misshandel. Det räcker att den slagne ska känna smärta. Problem kan däremot uppstå med möjligheterna att bevisa händelsen, om inga vittnen finns. Vad en eventuell utgång skulle bli av en möjlig anmälan kan jag inte uttala mig om utan att veta mer om detaljerna i det specifika fallet då det görs en prövning från fall till fall. Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700#K3 Med vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare